30 maart 2023

Nepal Express 2023

17/04/2023 - IN DE LUCHT

Alle deelnemers zitten in het vliegtuig dat op dit eigenste moment opstijgt richting Belgie... Alle deelnemers? Allez, toch bijna allemaal, een paar blijven nog verder exploren, of bijkomen! Deze Nepal Express is voorbij gedonderd, 14 eivolle dagen, met unieke ervaringen, hoogtepunten en emotionele momenten, en iedereen die vertrekt met nieuwe inzichten, how we and everything is connected! De reis zou niet hetzelfde zijn geweest zonder elk van hen, dus deze laatste post met eens een spotlight op elk apart during the golden hour!

16/04/2023 - CHITWAN NATIONAL PARK

De laatste dag in Nepal zit erop.

Nu ja, morgen reizen we nog terug met de bus naar Kathmandu, maar dat is niet echt een topavontuur.

Gelukkig was vandaag een topdag!

In de voormiddag gingen we naar het prachtige Chitwan National Park. De wilde dieren hadden zich helaas grotendeels verstopt, maar in de broeierige tropenhitte zagen we toch een aantal olifanten en neushoorns.

Na de middag werden we in onze homestay uitgenodigd om deel te nemen aan het dagelijkse leven en wat feestelijke rituelen. We versierden de muren van een huis, maakten sierlijke rietcreaties en lekkere gerechten voor het avondmaal, en we gingen op traditionele manier vissen in de rivier.

‘s Avonds werden we op de meest feestelijke manier uitgewuifd met traditionele dans. Een heerlijk moment dat we niet snel zullen vergeten.

Nadien werden we hartelijk ontvangen door een aantal gezinnen uit het dorp voor een heerlijk avondmaal.

En daarmee valt morgen het doek over onze reis. Een onvergetelijk avontuur in een prachtig land, vol superlieve mensen. En met een zalige groep medereizigers.

Bedankt om ons reisverhaal te volgen.

15/04/2023 - CHITWAN NATIONAL PARK

Van de vrieskou in de bergen zijn we intussen afgezakt naar de tropische hitte op de vlaktes van het Chitwan National Park.

Na een busreis van een uur of zes langs stoffige wegen en bezige dorpjes dropte de bus ons ergens onderweg in kleine groepjes met de opdracht om gesprekjes aan te knopen met lokale Nepalezen en om met zoveel mogelijk verschillende vervoersmiddelen naar onze slaapplaats te reizen.

Spannend, maar het leverde wel fijne verhalen op over dure diesel, kinderen in het buitenland, een slabakkende economie sinds corona en de oorlog in Oekraïne die ook hier de energieprijzen in een sterke greep houdt.

Met fietsen, tuktuks, paardenkar, busjes en taxi’s arriveerden we uiteindelijk in de homestay waar we twee nachten verblijven. Een zalige plek waar we enorm hartelijk verwelkomd werden door de lokale gemeenschap en tussen de rijstvelden naar onze huisjes wandelden. Idyllisch? Yep!

Morgen brengt een jeep ons naar het National Park, waar we zullen kanoën tussen de krokodillen en wandelen tussen olifanten, neushoorns en tijgers. We kijken er naar uit!

Morgen zijn we er weer met meer … meer!

2080 - POKHARA

Herenigd!

Na een paar dagen met een apart programma is de hele Nepal Express terug samen in Pokhara. Verhalen werden gretig gedeeld en foto’s uitgewisseld. De douche in het hotel deed goed aan de lijven van de stappers die de Mardi Himal waren op- en weer afgeklommen.

‘s Avonds rondden we onze laatste avond in Pokhara af met een heerlijk avondmaal en een duik(je) in het plaatselijke nachtleven. Want het is nieuwjaar in Nepal. Happy 2080!

Morgen brengt de bus ons naar Chitwan. Maar niet zonder dat we ons eerst nog wat verder onder dompelen in de lokale leefomstandigheden. Wat dat precies betekent, lees je morgen in alweer een volgende post.

13/04/2023 - POKHARA & ANAPURNAGEBERGTE

We zijn jullie een verslagje verschuldigd van twee dagen. Want gisteren zaten we op een idyllische berg, maar zonder dataverbinding. En ook zonder al te veel verwarming. Want vanuit de warmte in Pokhara stegen we naar de stille en koude sneeuw in het Anapurnagebergte. Na een dag stevig klimmen bivakkeerden we op 3550 meter hoogte. Vanochtend klommen we nog even verder door de sneeuw tot liefst 4200 meter. En daarna terug naar beneden. Intussen greep de groep die in Pokhara was gebleven alsnog de kans op een zalige paraglide tussen de roofvogels. Maar ze genoten ook van een zalige massage ontmoetten ook een vakbondsdelegatie van GEFONT en NTUC.

Morgen komen beide groepen terug bij elkaar. En dat is toevallig ook op het Nepalese Nieuwjaar. Dat klinkt als een feestje! Maar daar hoor je dan later wel meer van.

11/04/2023 - POKHARA & HIKE

Vandaag de eerste dag in gespreide slagorde.

De deelnemers die in Pokhara bleven, stapten naar de Peace Stupa, bezochten de Hindoetempel en brachten zelfs een bezoekje aan de kapper. Een geweldige ervaring!

De anderen begonnen aan de vierdaagse hike naar de bergen onder de deskundige leiding van drie lokale topgidsen. Onderweg genoten ze van het zicht op de Himalaya, van de wondermooie natuur en van een prachtige omgeving. Best een uitdagende tocht van 15 kilometer en bijna 1000 hoogtemeters. Ze kregen ook de eerste regen. En dat wordt de komende dagen mogelijk sneeuw want morgen klimmen ze opnieuw 1000 meter omhoog. Gelukkig hielpen de dragers hen om de bagage naar hun slaapplek te brengen. En daar gingen ze vroeg onder zeil, want morgen wordt opnieuw een stevige dag.

Wanneer jullie dit lezen, weten we niet. Want hoog in de bergen is de dataverbinding nogal onvoorspelbaar.

10/04/2023 - POKHARA

Vanmorgen vertrokken we uit het zuiden van Ghorka. Bij zonsopgang wiebelden we naar de bus die ons naar Pokhara zou brengen. Een grote afstand moesten we niet overbruggen, maar de weg leidde langs overvolle kronkelende stofwegen die een snelle rit onmogelijk maakten. We stonden ook nog voor een Nepalese file.

De mooie kleurige huizen en de authentieke dorpsgezichten onderweg maakten gelukkig veel goed. De kauwtabak die we onderweg aan een stalletje kochten was niet meteen een succes. Gelukkig stond er in Pokhara een lekkere maaltijd te wachten om de smaak van ons experiment door te spoelen.

Maar eerst reden we naar een berg aan de rand van de stad voor de paragliding. Maar helaas! Te weinig wind voor een veilige paraglide. Dus rechtsomkeer, en wat meer tijd om souvenirs te shoppen in de vele winkeltjes die de stad rijk is.

Morgen valt onze groep voor een paar dagen in twee stukken uit elkaar. Een aantal medereizigers blijven in Pokhara. Anderen kiezen voor de zwaardere vierdaagse trektocht naar de Mardi Himal. Het is dan ook niet helemaal zeker dat we de komende vier dagen een dagelijkse update kunnen posten. Maar we gaan ons best doen. Hopelijk dus tot snel!

9/04/2023 - TRISHULI-RIVIER

We verlieten vandaag Kathmandu en sloten hiermee het cultureel gedeelte van onze reis af. En sprongen meteen de natuur in.

Dat springen mag je letterlijk nemen. We doken de Trishuli-rivier in of beter gezegd we raften erop. Voor sommigen wel letterlijk: net voor het einde werden de waaghalzen gevraagd van een 7m hoge rots te springen… en zoals steeds is het moeilijkste voor de eerste! Fun, fun, fun!

‘s Avonds sloten we af met veel drank en spijs. Daarna tijd om wat te verteren, niet enkel het eten, maar ook sterke momenten met de gastfamilies, inzichten die werden verworven en dingen die beter kunnen. Hopelijk slapen we op onze beide oortjes in onze tenten, want morgen moeten we weer vroeg uit de veren!

8/04/2023 - BAHMATI & PATAN

Vandaag namen we op onze laatste dag in Kathmandu afscheid van ons gastgezin. De gastvrijheid en vriendelijkheid waren hartverwarmend.

We bezochten de tempel Pashupatinath waar we een crematieritueel aanschouwden langs de Bahmati, de heilige rivier van Nepal. Met gelooft dat de overledene kan reïncarneren en geven daarom geschenken mee voor de reis.

Daarna trokken we naar Patan waar we een tour deden door het historisch centrum. We bezochten Durbar Square, het Koninklijk Paleis dat nu een museum is, de stoepa en nog enkele tempels. Er was ook tijd voor sightseeing en shopping in de binnenstad.

Vanavond maakten we kennis met de vertegenwoordigers van de vakbonden NTUC en GEFONT. We bedankten hen voor het regelen van onze gastverblijven met een gift. Wij kregen op ons beurt van hen ook ons loon dat we verdienden met ons dagje werken. Hiermee moeten we overmorgen zelfstandig reizen van Pokhara naar Sarangkot.

Wederom een boeiende dag!

7/04/2023 - AAN HET WERK

Vandaag stond er 'werk' op de planning - samen met onze gastfamilies. We gingen aan de slag als huishoudhulp of medewerker in de tempel, we ontdekten het harde leven van de Nepalese steenbakkers, we staken de handen uit de mouwen in een textielfabriek en streken de plooien glad in een strijkatelier, we hielpen in de oogkliniek, we maakten lekkere noodles ...

En in één moeite door lieten we ons opmaken als echte Nepalezen, ontdekten we de geneugten van het lokale openbaar vervoer, verjoegen we ratten uit onze slaapkamer, reden we achterop de motor door Nepal en leerden we dat Nepalese mannen niet vaak, maar wel goed koken. Van de medereizigers hoor je ongetwijfeld de volledige verhalen achter deze opsomming.

Maar samengevat leerden we vandaag het echte leven kennen van gewone Nepalezen. En hoe ver dat ook van ons eigen leven afstaat, het was zeker de moeite om het te ontdekken!

6/04/2023 - NAGARKOT & BHAKTAPUR

De tweede dag in Nepal.

Een soort korte kennismaking met wat de Nepal Express ons te bieden heeft. Met de bus naar Nagarkot voor een ontbijt met yogasessie in het zicht van de Himalaya, een korte hike naar een tempelcomplex en aansluitend een bezoek aan de historische stad Bhaktapur met zijn wemelende straatjes en pittoreske tempels en paleizen. En dan naar de gastgezinnen die we morgen vergezellen naar het werk.

Benieuwd hoe het verder gaat? Wij ook!

5/04/2023 - KATHMANDU

Vandaag de eerste dag in Nepal!

Na een lang oponthoud in Doha belandden we op een boeddhistisch festival ter ere van de volle maan rondom de grootste stoepa van Kathmandu, Nepal en zelfs de wereld: de Boudhanath-stoepa. Denk aan een heel druk volksfeest met overal boeddhistische gezangen, kleurrijke gebedsvlaggen aan alle gevels en de geur van olie en verbrande rijst om de buddha's te eren. Een zalige en indrukwekkende ervaring!

We bezochten ook een klooster waar Tibetaanse Boeddhisten een ritueel deden waarbij ze een houtstapel in vlam zetten om kwade geesten en negatieve energie weg te jagen. En waar alle gelovigen samen verschillende mantra’s zongen die ons bijna in trance wiegden.

We aten ook voor de eerste keer, van waarschijnlijk duizend malen, Dal Bhat en we vierden Laura’s verjaardag met wortelcake!

Vanavond kruipen we op tijd onder de wol voor een ochtendtocht morgenvroeg en logies bij onze gastfamilies

Slaapwel!

4/04/2023 - IN DE LUCHT

We zijn vertrokken!

30/03/2023 - BELGIË

Dinsdag 4 april vertrekt de Nepal Express.

Intussen bereiden wij, de reizigers, ons stevig voor op de reis. De wandelschoenen goed instappen, lezen over onze bestemming, de ambassade bezoeken, inpakken… Het hoort er allemaal bij.

Ook overstroomt onze Whatsapp-groep met tips en afspraken over producten voor kleine wasjes tijdens de reis, cadeautjes voor de gastgezinnen en spelletjes voor onderweg

Het wordt een zalig avontuur, zoveel is nu al zeker.