Wij promoten gelijkheid en respect, en zien toe op het juiste gebruik van de middelen. In 2018 werd door WSM een integriteitscharter getekend, samen met de andere NGO’s in België. Het betekent dat WSM zich engageert om de nodige maatregelen te treffen om preventie, detectie en reactie/sanctie mogelijk te maken in geval van schending van de integriteit in het kader van onze activiteiten.
U bent een vrijwilliger die zich engageert in het kader van acties van WSM, u bent een medewerker van één van de partners in België of in de continenten, of u bent een persoon die deelnam aan een activiteit van WSM - en u bent getuige of slachtoffer van een integriteitsschending door medewerkers van WSM, dan kan u terecht met uw zorgen, vragen of klacht bij de meldpunten:
Algemeen: integrity@wsm.be
In de continenten:
De melding en behandeling van klachten verloopt vertrouwelijk, onafhankelijk, en houdt rekening met de melder. We kunnen wel enkel degelijk een klacht behandelen als ze niet anoniem is.
--> Lees de : WSM-verslagen over integriteit
Ter informatie: centraal meldpunt voor meldingen van misbruik in ontwikkelingssamenwerking :
Sinds 1 juli 2023 bestaat er, parallel naast de meldpunten bij de NGO’s, een centraal meldpunt voor misbruik in de ontwikkelingssamenwerking, beheerd door de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. De scope van dit centraal meldpunt is beperkt tot meldingen van misbruik gedefinieerd als “seksuele uitbuiting, seksueel misbruik of seksuele intimidatie”. Het centraal meldpunt kan enkel een melding opvolgen wanneer er gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat wanneer geen of niet afdoende gevolg is gegeven aan de klacht rechtstreeks ingediend bij de betrokken organisatie.
Meer info en klachtenformulier centraal meldpunt: https://diplomatie.belgium.be/nl/integriteit.
Persoonsgegevens worden met niemand gedeeld tenzij met toestemming van de melder. In een later stadium kunnen andere mensen betrokken worden, indien de verdere behandeling van de klacht dit vereist. Na indiening van je klacht word je op de hoogte gehouden van de verdere behandeling.
Gendergelijkheid binnen onze organisatie is belangrijk. We ondernemen de nodige acties om onze doelstellingen hieromtrent te realiseren. Daarom ondertekende WSM hetGendercharter (pdf)
Integriteit en respect zijn voor ons belangrijke kernwaarden. Deze waarden geven richting aan onze handelingen en worden onderschreven door iedereen die formeel voor onze organisatie werkt (medewerkers, vrijwilligers en bestuurders). Daarom ondertekende WSM hetIntegriteitscharter (pdf).